topbella

Tuesday, May 10, 2011

Hidup seperti roda. Pusingan yang membawa kita di atas dan dibawah silih berganti. Kadang bahagia, kadang sebaliknya. Itulah warna hidup yang perlu kita tempuh supaya warnanya tidak senada sahaja. Biar berwarna warni dengan pelbagai rona warna kehidupan yang pelbagai agar kita dapat merasa erti hidup sebenar.

Suka dengan baris ayat lagu Slot Akasia yang dinyanyikan oleh kumpulan The Fabulous Cat,

Inikah berakhirnya

Hidup yang kurasa

tidak secantik potret yang terlakar di kaca

Inikah makna cinta

Datangnya berbunga-bunga

Belum dijamah pahitnya jelas terasa


 

Memang betul pun. Hidup itu sering dipandang indah. Tapi dalam keindahan yang kita kecapi semuanya bersifat sementara. Sebab hidup kita pun sementara. Jadi bila kita dapat sesuatu yang indah, janganlah kita terlalu sayang dengan keindahan tersebut sehingga kita takut akan kehilangannya.

Tapi takkan kita nak biarkan je keindahan itu tanpa perlu dijaga dan disayangi???

Erm… seperti keindahan hidup berkeluarga disamping ibu bapa kita. Ya, memang tidak kita akui memang kita benar2 menyayangi mereka dan takut akan kehilangan mereka. tapi kita perlu sedar akhirnya nnt kita akan berpisah juga dengan mereka sama ada kita yang pergi dulu ataupun diri mereka. sebenarnya apa2 perasaan yang membabitkan kehilangan atau kekecewaan kita perlu belajar menerima hakikat takdir perkara tersebut berlaku atas diri kita. Misalnya, sekiranya Allah memilih kita untuk mendapat penyakit kanser, itu adalah ujian yang Allah berikan kepada kita dan kita tidak perlu mempersoalkannya lagi. Tapi dalam waktu yang sama kita perlu berusaha untuk melawan penyakit tersebut dan berusaha mencari alternative bagi mendapatkan rawatan.

Aku akui bahawa sifat menerima hakikat amat susah untuk kita tanam dalam diri. Tapi kita perlu yakin setiap apa baik buruk yang Allah timpakan pada diri kita adalah kehendakNya dan Dia lebih mengetahui atas setiap apa yang Dia rancangkan.

Sebenarnya aku tulis ni sbb nak pujuk diri aku untuk menerima hakikat hidup aku. semoga kepayahan, kesusahan, kekecewaan yang kita alami akan dibalas dengan kemanisan syurga suatu hari nnt. InsyaAllah…

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...